
Μάχες

Μάχες
Στις απαιτητικές μάχες, προκειμένου να αυξήσουμε τις πιθανότητες να κάνουμε το καλύτερο δυνατό ματσάρισμα με τον αντίπαλο στρατό, άρα να κερδίσουμε χάνοντας στο τέλος τον λιγότερο στρατό που μπορούμε, είναι απαραίτητο να αξιοποιούμε μονάδες από όλες τις βάσεις παραγωγής. Δηλαδή και από τον Στρατώνα και από τον Καταυλισμό Μισθοφόρων και από τον Στίβο Μάχης. Το σύνολο των μονάδων που παράγονται είναι 15 (5Χ3) και μας είναι όλες απαραίτητες σε μια σειρά μαχών, όταν οι μάχες συνιστούν πρόκληση για εμάς.
Κι αυτό συμβαίνει γιατί ενώ οι μονάδες χωρίζονται σε 5 βασικές κατηγορίες (ελαφριάς εμβέλειας, βαριάς εμβέλειας, ελαφριάς συμπλοκής, βαριάς συμπλοκής και μάγοι) που η κάθε μία περιέχει 3 μονάδες (μία από Στρατώνα, μία από Καταυλισμό και μία από Στίβο), η κάθε μία από τις 3 μονάδες της κάθε βασικής κατηγορίας έχει διαφορετικά και εξατομικευμένα χαρακτηριστικά.
Τα παραδείγματα που θα χρησιμοποιήσω αφορούν τον στρατό της φυλής των ανθρώπων, καθώς αυτόν γνωρίζω καλά. Όσοι ανήκετε σε άλλες φυλές, κάντε τις αντιστοιχίες. Επίσης, όλα τα στοιχεία που παραθέτω μπορεί να τα βρει ο καθένας πατώντας πάνω στο info στο εικονίδιο της κάθε στρατιωτικής μονάδας.
Για παράδειγμα, λοιπόν, η κατηγορία των μάγων περιλαμβάνει 3 μονάδες. Τον Ιερέα (από Στρατώνα), τον Προάγγελο Θανάτου (από τον Στίβο) και την Πριγκίπισσα Άνθους (από τον Καταυλισμο). Όλοι οι μάγοι, και οι 3 αυτές μονάδες, είναι αποτελεσματικοί και δυνατότεροι απέναντι σε μονάδες βαριάς συμπλοκής και σε μονάδες βαριάς εμβέλειας. Επίσης, είναι εξίσου δυνατοί (περίπου αλληλεξουδετερόνονται) απέναντι σε άλλες μονάδες μάγων.
Το κρίσιμο όμως εδώ είναι ότι η κάθε μία μονάδα μάγων δεν έχει το ίδιο επίπεδο αποτελεσματικότητας απέναντι στους αντιπάλους αυτούς. Αυτό φαίνεται από τα αστεράκια που βλέπουμε στον πίνακα χαρακτηριστικών (info) κάθε μονάδας. Η κλίμακα είναι με μέγιστο τα 5 αστεράκια.
Ας πούμε ότι:
- 5 αστεράκια σημαίνει φουλ αποτελεσματικότητα
- 4 αστεράκια σημαίνει υψηλή αποτελεσματικότητα
- 3 αστεράκια σημαίνει μέτρια αποτελεσματικότητα
Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι ο προάγγελος θανάτου έχει 5 αστεράκια απέναντι σε μονάδες βαριάς εμβέλειας και 3 αστεράκια απέναντι σε μονάδες βαριάς συμπλοκής. Είναι δηλαδή φουλ αποτελεσματικός, φονιάς θα λέγαμε, όταν έχει να κάνει με μονάδες βαριάς εμβέλειας ενώ είναι μέτριος όταν αντιμετωπίζει μονάδες βαριάς συμπλοκής. Κερδίζει αλλά καταγράφει κάποιες αξιόλογες απώλειες ή χρειάζεται περισσότερες επιθέσεις ανά αντίπαλη ομάδα για να την σκοτώσει.
Αντίθετα, ένας άλλος μάγος, η Πριγκίπισσα του Άνθους, με βάση τα αστεράκια της, είναι φουλ αποτελεσματική όταν αντιμετωπίζει μονάδες βαριάς συμπλοκής. Με ένα δυο χτυπήματα, τις καθαρίζει. Έχει όμως πιο μέτρια αποτελεσματικότητα όταν αντιμετωπίζει μονάδες βαριάς εμβέλειας. Τις κερδίζει αλλά χρειάζεται να ξοδέψει περισσότερα χτυπήματα από ότι ο Προάγγελος.
Έτσι συμβαίνει με όλες τις μονάδες του Καταυλισμού και του Στίβου. Είναι σαν καθρέφτης. Αντίστοιχα στις μονάδες ελαφριάς συμπλοκής, η Δρυάδα (Στίβος) είναι φουλ αποτελεσματική κόντρα σε δυνάμεις βαριάς συμπλοκής και μέτρια απέναντι σε μάγους. Και ο Δασοφύλακας (Καταυλισμός) είναι φουλ αποτελεσματικός απέναντι σε μάγους και μέτριος με τις μονάδες βαριάς συμπλοκής.
Οι μονάδες που παράγονται στον Στρατώνα είναι πάντα αυτές που είναι εντελώς ισορροπημένες. Δηλαδή, ο Ιερέας έχει 4 αστεράκια απέναντι σε μονάδες βαριάς συμπλοκής και 4 πάλι απέναντι σε μονάδες βαριάς εμβέλειας. Είναι δηλαδή πολύ καλός απέναντι και στις δύο αυτές μονάδες. Δεν είναι ούτε φουλ αποτελεσματικός, ούτε όμως και μέτριος.
Να διευκρινίσουμε εδώ ότι όταν ένας στρατιώτης έχει 5 αστεράκια αποτελεσματικότητας απέναντι σε μια άλλη (π.χ. βάτραχος απέναντι σε μονάδες ελαφριάς εμβέλειας) αυτό ισχύει και για την άμυνα και για την επίθεση. Δηλαδή όταν επιτίθεται προκαλεί τη μέγιστη ζημιά και όταν αμύνεται απέναντι σε αυτή τη μονάδα έχει την μικρότερη απώλεια από το χτύπημα που δέχεται.
Επίσης, μια άλλη σημαντική διαφορά ανάμεσα στις μονάδες της ίδιας κατηγορίας είναι το εύρος κινητικότητας και η απόσταση από την οποία μπορεί να επιτεθεί. Για παράδειγμα, ο Μάγος Προάγγελος Θανάτου κινείται σε μεγάλες αποστάσεις αλλά μπορεί να στοχεύσει το πολύ 2 θέσεις μακριά. Την ίδια ώρα, ο Μάγος Ιερέας μπορεί να στοχεύσει από πολύ μακρύτερα (4 θέσεις) αλλά η δυνατότητα κίνησης του είναι το πολύ 2 θέσεις ανά γύρο. Αυτές οι διαφορές είναι πολύ σημαντικές όταν ο παίκτης παίζει χειροκίνητα την μάχη γιατί και χρειάζονται διαφορετικές δυνατότητες ανάλογα με το τερέν και τα εμπόδια του. Η σημασία τους όταν ο παίκτης παίζει στον αυτόματο μειώνεται γι αυτό δεν θα επεκταθούμε προς το παρόν.
Επανέρχομαστε στα αστεράκια. Για να αντιληφθούμε πόσο μεγάλη σημασία για την επιτυχία μας έχουν αυτές οι διαφορές, ας σκεφτούμε ότι η διαφορά ανάμεσα σε 4 αστεράκια και 5 αστεράκια είναι 20% δύναμης. Και η διαφορά ανάμεσα σε 3 αστεράκια και 5 αστεράκια είναι 66% δύναμης.
Εξάλλου, αν δεν υπήρχε ουσιώδης διαφορά δεν θα μας φόρτωνε το παιχνίδι με 3 διαφορετικά κτίρια παραγωγής στρατού και 15 διαφορετικές μονάδες. Θα μας έδινε μόνο τον Στρατώνα με τις 5 μονάδες του και τέλος. Μας τις δίνουν όλες αυτές τις μονάδες για να τις αξιοποιούμε σωστά στις μάχες και να αυξάνουμε την αποτελεσματικότητα μας. Όχι απλά και μόνο για να στοκάρουμε στρατό.
Αυτό λοιπόν που ένας έμπειρος παίκτης αντιλαμβάνεται με τον καιρο παίζοντας τις μάχες, είτε στο Κωδωνοστάσιο, είτε στο τουρνουά, είτε στις επαρχίες, είναι ότι όσο καλύτερη 5άδα κατεβάζουμε σε κάθε μάχη τόσο μικρότερες απώλειες θα έχουμε και τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι πιθανότητες μας να κερδίσουμε τη μάχη.
Καλύτερη επιλογή 5άδας σημαίνει ότι ματσάρουμε όσο πιο ταιριαστά γίνεται την αντίπαλη 5άδα (ή 5άδες, στο Κωδωνοστάσιο).
Κάτι άλλο σημαντικό και χρήσιμο που πρέπει να
γνωρίζει κάποιος που παίζει τις μάχες χειροκίνητα είναι ότι η 5άδα που επιλέγουμε αλλάζει
θέσεις κατά τη 2η μάχη.
Δηλαδή, η σειρά που βάζουμε τις μονάδες στις 5
θέσεις είναι κατά σειρά:
Θέση 1 - αντιστοιχεί στο κέντρο
Θέση 2 - αντιστοιχεί στη 2η θέση από πάνω προς
τα κάτω
Θέση 3 - αντιστοιχεί στην 4η θέση από πάνω προς
τα κάτω
Θέση 4 - αντιστοιχεί στην 1η θέση από πάνω
Θέση 5 - αντιστοιχεί στην 5η θέση από πάνω προς
τα κάτω
Τώρα, όταν φτάνουμε στη 2η μάχη, το παιχνίδι
αλλάζει αυτόματα τις θέσεις των μονάδων μας και τις τοποθετεί ως εξής:
Θέση 1 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 5, πριν την
πρώτη μάχη
Θέση 2 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 4, πριν τη
μάχη
Θέση 3 - 'Ο,τι είχαμε βάλει στη θέση 3, πριν τη
μάχη (δεν αλλάζει)
Θέση 4 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 2, πριν τη
μάχη
Θέση 5 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 1, πριν τη
μάχη
Αν η μάχη είναι 3πλή, στα προχωρημένα επίπεδα
του Κωδωνοστασίου, τότε στην 3η μάχη επανέρχεται η σειρά που είχαμε βάλει τις
μονάδες μας πριν την 1η μάχη.
Οι αντίπαλοι παρατάσσονται σε όλες τις μάχες
(1η, 2η ή 3η)όπως ακριβώς μας τους δείχνει το παιχνίδι πριν την 1η μάχη.
Δηλαδή:
Ο πρώτος από αριστερά (Θέση 1) στο κέντρο του
στρατού του αντιπάλου, ο δεύτερος από αριστερά (θέση 2) ακριβώς πάνω από τον
κεντρικό, ο τρίτος από αριστερά (θέση 3) ακριβώς κάτω από τον κεντρικό, ο 4ος
από αριστερά (θέση 4) στην θέση που είναι πιο ψηλά, όπως κοιτάμε την παράταξη
μάχης και ο 5ος από αριστερά (Θέση 5) στην θέση που βρίσκεται χαμηλότερα.
Θα κάνουμε μια καταγραφή τώρα με τις δυνατότητες και τις αδυναμίες της κάθε μονάδας για να έχουμε έναν αρχικό μπούσουλα για το τι να επιλέγουμε απέναντι σε κάθε μονάδα αντιπάλου.

ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΛΑΦΡΙΑΣ ΣΥΜΠΛΟΚΗΣ (και οι 3 μονάδες είναι αναποτελεσματικές απέναντι σε βαριά συμπλοκή και βαριά εμβέλεια ενώ αλληλοεξουδετερώνονται με αντίπαλο ελαφριάς συμπλοκής)
Βάρβαρος - υψηλή αποτελεσματικότητα κόντρα σε μονάδες μάγων και ελαφριάς εμβέλειας
Κέρβερος - φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε μονάδες μάγων, μέτρια αποτελεσματικός κόντρα σε ελαφριά εμβέλεια
Αναβάτης Κηφήνα - φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε μονάδες ελαφριάς εμβέλειας, μέτρια αποτελεσματικος κόντρα σε μάγους

ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΛΑΦΡΙΑΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ (και οι 3 μονάδες είναι αναποτελεσματικές απέναντι σε μονάδες ελαφριάς συμπλοκής και βαριάς εμβέλειας ενώ αλληλοεξουδετερόνονται με μονάδες ελαφριάς εμβέλειας)
Χειριστής Βαλλίστρας - Υψηλή αποτελεσματικότητα κόντρα σε μονάδες βαριάς συμπλοκής και μάγους
Δρυάδα - Φουλ αποτελεσματική κόντρα σε βαριά συμπλοκή, μέτρια αποτελεσματικότητα κόντρα σε μάγους
Δασοφύλακας - Φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε μάγους, μέτριος κόντρα σε βαριά συμπλοκή

ΜΟΝΑΔΕΣ ΜΑΓΩΝ (και οι 3 μονάδες είναι αναποτελεσματικές απέναντι σε ελαφριά συμπλοκή και σε ελαφριά εμβέλεια ενώ αλληλοεξουδετερώνονται με ομάδες μάγων)
Ιερέας - Υψηλή αποτελεσματικότητα απέναντι σε μονάδες βαριάς συμπλοκής και βαριάς εμβέλειας
Προάγγελος Θανάτου - Φουλ αποτελεσματικος κόντρα σε βαριά εμβέλεια, μέτριος κόντρα σε βαριά συμπλοκή
Πριγκίπισσα Άνθους - Φουλ αποτελεσματική κόντρα σε βαριά συμπλοκή, μέτρια κόντρα σε βαριά εμβέλεια

ΜΟΝΑΔΕΣ ΒΑΡΙΑΣ ΣΥΜΠΛΟΚΗΣ (και οι 3 μονάδες είναι αναποτελεσματικές απέναντι σε ελαφριά εμβέλεια και σε μάγους)
Παλαδίνος - Υψηλή αποτελεσματικότητα απέναντι σε ελαφριά συμπλοκή και σε βαριά εμβέλεια
Πολεμιστής Ορκ - Φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε ελαφριά συμπλοκή, μέτριος κόντρα σε βαριά εμβέλεια
Βαλοριανός - Φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε βαριά εμβέλεια, μέτριος κόντρα σε ελαφριά συμπλοκή

ΜΟΝΑΔΕΣ ΒΑΡΙΑΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ (και οι 3 είναι αναποτελεσματικές απέναντι σε βαριά συμπλοκή και σε μάγους)
Όλμος - Υψηλή αποτελεσματικότητα απέναντι σε μονάδες ελαφριάς συμπλοκής και ελαφριάς εμβέλειας
Επιτελικος Ορκ - Φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε ελαφριά εμβέλεια, μέτριος κόντρα σε ελαφριά συμπλοκή
Βάτραχος - Φουλ αποτελεσματικός κόντρα σε ελαφριά συμπλοκή, μέτριος κόντρα σε ελαφριά εμβέλεια
Οπότε λοιπόν, λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη, μια πρώτη στρατηγική κίνηση είναι να επιλέξουμε απέναντι σε κάθε μονάδα του αντιπάλου (θέση προς θέση δηλαδή) τη μονάδα μας που είναι φουλ αποτελεσματική.
Παράδειγμα:
Αν ο στρατός του αντιπάλου είναι ΚΕΡΒΕΡΟΣ-ΙΕΡΕΑΣ-ΟΛΜΟΣ-ΟΛΜΟΣ-ΠΑΛΑΔΙΝΟΣ

τότε μια καλή πρώτη σκέψη είναι να επιλέξουμε αντίστοιχα από τον δικό μας στρατό το παρακάτω.
ΒΑΤΡΑΧΟΣ-ΚΕΡΒΕΡΟΣ-ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΣ-ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΣ-ΔΡΥΑΔΑ
ή
ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ ΟΡΚ-ΔΑΣΟΦΥΛΑΚΑΣ-ΠΡΟΑΓΓΕΛΟΣ-ΠΡΟΑΓΓΕΛΟΣ-ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ
ή κάποιον συνδυασμό
από τα παραπάνω.

Αυτό είναι το πρώτο επίπεδο στο δρόμο για την σωστότερη και αποτελεσματικότερη επιλογή. Είναι η βάση. Δεν αρκεί όμως απλά η σωστή αντιστοίχιση ενός προς έναν με τον αντίπαλο. Κι αυτό γιατί οι στρατοί είναι ομάδες. Και οι 2 αντίπαλες 5άδες αλληλοεπηρεάζονται πλήρως.
Για παράδειγμα, φουλ αποτελεσματικοί για να αντιμετωπίσω εναν αντίπαλο κέρβερο είναι και ο βάτραχος και ο πολεμιστής ορκ. Είναι το ίδιο λοιπόν όποιον και να βάλω στη θέση 1 του παραπάνω παραδείγματος; ΟΧΙ, δεν είναι. Κι έχει να κάνει με τον υπόλοιπο στρατό του αντιπάλου (ιερέας-όλμος-όλμος-παλαδίνος).
Αν στο παράδειγμα βάλω τον βάτραχο απέναντι στον Κέρβερο, θα σφάξει μεν τον κέρβερο αλλά κόντρα στον υπόλοιπο στρατό του αντιπάλου ο βάτραχος χάνει και από τον ιερέα και από τον Παλαδίνο και είναι στα ίσα με τον κάθε έναν από τους δύο όλμους.
Αν από την άλλη δεν βάλω τον βάτραχο και βάλω τον πολεμιστή Ορκ, τι συμβαίνει; Θα σφάξει κι αυτός τον κέρβερο και κόντρα στους υπόλοιπους 4 θα έχει τα εξής αποτελέσματα: χάνει μεν από τον ιερέα και είναι στα ίσα με τον παλαδίνο αλλά κερδίζει τους δύο όλμους.
Το συμπέρασμα λοιπόν είναι πως με αυτή την σύνθεση αντιπάλου θα έχω καλύτερο αποτέλεσμα αν στη θέση 1 επιλέξω τον πολεμιστή Ορκ από τον βάτραχο. Γιατί και θα είναι φουλ αποτελεσματικός κόντρα στον κέρβερο και κινδυνευει λιγότερο από τους άλλους τέσσερις αντιπάλους.
Κι αν θέλουμε να πάμε τη σκέψη και λίγο παραπέρα, σε αυτή την περίπτωση, επειδή υπάρχουν 2 όλμοι στον στρατό του αντιπάλου, ίσως είναι ακόμα αποτελεσματικότερο να επιλέξουμε τον παλαδίνο στη θέση 1 αντί του πολεμιστή Ορκ, διότι διατηρεί υψηλή αποτελεσματικότητα κόντρα στον Κέρβερο και παράλληλα είναι 20% πιο δυνατός κόντρα στους όλμους (5 αστεράκια κόντρα σε βαριά εμβέλεια ενώ ο πολεμιστής ορκ έχει 3 αστεράκια). Επιλέγουμε δηλαδή μονάδα που θα έχει υψηλή αποτελεσματικότητα έναντι σε 3 αντιπάλους αντί μονάδας με φουλ αποτελεσματικότητα έναντι μιας αντίπαλης μονάδας και μέτριας αποτελεσματικότητας κόντρα σε δύο άλλες.
Με την ίδια λογική, διαβάζοντας δηλαδή όλον τον στρατό του αντιπάλου:
- Για τη θέση 2 κόντρα στον ιερέα είναι προτιμότερο να επιλέξουμε τον Δασοφύλακα αντί του Κέρβερου
- Για τη θέση 3 κόντρα στον όλμο είναι το ίδιο αν επιλέξουμε τον βαλοριανό ή τον προάγγελο θανάτου.
- Για τη θέση 4, ομοίως με τη θέση 3. Είναι το ίδιο.
- Για τη θέση 5 κόντρα στον παλαδίνο είναι ξεκάθαρα καλύτερο να επιλέξουμε την πριγκίπισσα αντί της δρυάδας, λόγω της ύπαρξης των όλμων
Το προηγούμενο παράδειγμα ήταν σχετικά σύνθετο γιατί ο αντίπαλος στρατός περιλάμβανε 4 διαφορετικές κατηγορίες μονάδων (ελαφριά εμβέλεια-μάγο-βαριά εμβέλεια-βαριά συμπλοκή).
Να δούμε κι ένα παράδειγμα όπου το παιχνίδι είναι καλό μαζί μας και δεν μας βάζει τόσο δύσκολα.
Έστω ότι ο αντίπαλος στρατός είναι κατά σειρά:
ΔΡΥΑΔΑ-ΔΡΥΑΔΑ-ΚΕΡΒΕΡΟΣ-ΟΛΜΟΣ-ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΣ ΟΡΚ
Εδώ έχουμε 3 (αντί για 4, που είχαμε πριν) κατηγορίες μονάδων στον αντίπαλο στρατό. Και είναι λίγο πιο εύκολο, γιατί παρατηρούμε πως αν επιλέξουμε στρατό μόνο από τις μονάδες βαριάς εμβέλειας, δεν υστερούμε πουθενά. Συγκεκριμένα, η βαρια εμβέλεια κερδίζει τις δρυάδες και τον κέρβερο και αλληλοεξουδετερόνεται με τον όλμο και τον επιτελικο ορκ.
Μια πολύ καλή σύνθεση για να παρατάξουμε σε αυτή την περίπτωση είναι:
3 ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΥΣ ΟΡΚ (θέσεις 1,2,5) - ΒΑΤΡΑΧΟ - ΟΛΜΟ
ή εναλλακτικά
2 ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΥΣ ΟΡΚ - ΒΑΤΡΑΧΟ- 2 ΟΛΜΟΥΣ
Και στις 2 περιπτώσεις επιλογών, η νίκη μας θα είναι βέβαιη.
Παρατηρούμε λοιπόν πως όσο λιγότερες διαφορετικές μονάδες περιέχει ο στρατός του αντιπάλου τόσο πιο απλά είναι τα πράγματα. Αντίθετα, αν αποτελείται από πολλές διαφορετικές μονάδες τόσο περιπλέκεται η φάση και δυσκολεύει η μάχη άρα αυξάνονται και οι απώλειες μας. Κάνοντας όμως τις καλύτερες δυνατές επιλογές στην παράταξη του στρατού μας μπορούμε να αντεπεξέλθουμε κάθε φορά.
Σε ένα τελευταίο και έντελώς απλό παράδειγμα, αν μας αγαπάει πολύ το παιχνίδι μπορεί να μας εμφανίσει αντίπαλο στρατό με την εξής σειρά:
ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΣ ΟΡΚ-ΟΛΜΟΣ-ΟΛΜΟΣ-ΟΛΜΟΣ-ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΣ ΟΡΚ
Τι παρατηρούμε εδώ; Ότι περιέχεται μόλις μια μονάδα στρατού και όλοι ανήκουν στην βαριά εμβέλεια.
Ποιοί στρατιώτες μας είναι φουλ αποτελεσματικοί κόντρα σε βαριά εμβέλεια; Ο βαλοριανός και ο προάγγελος θανάτου. Αυτούς θα βάλουμε. Είναι όμως το ίδιο αν χρησιμοποιήσουμε μόνο βαλοριανούς (5), μόνο προάγγελους (5) ή μίξη (π.χ. 3 και 2); Και ναι και όχι.
Αναφέραμε λοιπόν, ότι δεν είμαστε σίγουροι αν στο παράδειγμα μάχης που εξετάζουμε έχει σημασία αν θα επιλέξουμε μόνο βαλοριανούς ή μόνο προάγγελους ή και τα δύο. Και μιλάμε για την περίπτωση που παίζουμε στον αυτόματο. Γιατί κανείς δε γνωρίζει (πλην των προγραμματιστών) πόσες παραμέτρους λαμβάνει υπόψη του το παιχνίδι.
Αν αυτή τη μάχη την παίξουμε χειροκίνητα, τότε μάλλον πρέπει να επιλέξουμε 5 προάγγελους θανάτου. Κι αυτό γιατί κινούνται πολύ πιο μακριά στο τερέν, άρα θα επιτεθούν πιο άμεσα από τους βαλοριανούς που θα χρειαστούν αρκετές κινήσεις για να φτάσουν στην άλλη άκρη του τερέν. Άρα οι προάγγελοι θα δεχθούν λιγότερα χτυπήματα από τους αντιπάλους. Συνεπώς ενώ στο τέλος θα κερδίσουμε ότι και να επιλέξουμε, παρατάσσοντας 5 προάγγελους θα έχουμε μικρότερες απώλειες.
Και αφού δεν γνωρίζουμε αν στον αυτόματο το παιχνίδι λαμβάνει αυτή την παράμετρο υπόψη του, πάλι τους προάγγελους θα πρέπει να διαλέξουμε για να είμαστε σίγουροι.
Νομίζω ότι μπορούμε
όλοι να κατανοήσουμε τη λογική της επιλογής των στρατιωτικών μας μονάδων σε
κάθε μάχη. Με βάση τα κριτίρια που μας δίνει το ίδιο το παιχνίδι για τις
δυνατότητες της κάθε μονάδας.
Η δυσκολία αυξάνεται φυσικά όταν από τον 2ο γύρο του Κωδωνοστασίου κι έπειτα οι μάχες γίνονται διπλές και ενίοτε τριπλές.
Όταν φτάσουμε εκεί η λογική παραμένει η ίδια απλά πρέπει να συνυπολογίσουμε 10 (ή 15) αντίπαλες μονάδες αντί για 5. Πρέπει δηλαδή να βρούμε πάλι τα καλύτερα ματσαρίσματα, που να είναι όσο γίνεται πιο αποτελεσματικά απέναντι στους 10 ή 15 αντιπάλους. Σε αυτά τα στάδια έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία να κάνουμε την ιδανικότερη επιλογή και από τις 15 διαθέσιμες μονάδες μας (κι όχι μόνο από Στρατώνα) γιατί τα περιθώρια είναι πολύ στενά και χρειαζόμαστε κάθε αβαντάζ.
Να σημειώσουμε σε αυτό
το σημείο, πως για όσους παίζουν χειροκίνητα τις μάχες υπάρχει ένας επιπλέον
παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη και αυτός είναι το τερέν της μάχης. Το
τερέν, μπορεί να έχει εμπόδια που είναι προς όφελος μας ή μπορεί να έχει
εμπόδια που είναι εις βάρος μας και περιορίζουν τις κινήσεις μας. Αυτό μπορεί
να μας κάνει να αλλάξουμε όλη την στρατηγική σκέψη που αναλύθηκε πρωτύτερα. Και
το τερέν να γίνει ο νο.1 παράγοντας επιλογής στρατού, πιο πάνω και από το τι
5άδα έχει ο αντίπαλος. Αν έχετε χρόνο πριν παίξετε την κάθε μάχη, κάντε μια δοκιμή
κατεβάζοντας μόνο μια μονάδα ίσα για να τσεκάρετε το τερέν (σαν προεπισκόπηση)
και πριν να γίνει κάποια κίνηση ακυρώνετε τη μάχη. Έτσι γνωρίζετε το τερέν και το
λαμβάνετε υπόψη στην επιλογή του στρατού σας.
Δίνουμε ένα παράδειγμα διπλής μάχης. Το παράδειγμα ειναι πραγματικό, πρόκειται για την πραγματική διπλή μάχη που έβγαλε μια φορά το Κωδωνοστάσιο στο 2ο επίπεδο, μάχη 9η (στην έναρξη του 2ου μισού του 2ου επιπέδου δηλαδή).
1ος στρατός αντιπάλου:
ΒΙΟΒΡΑΧΟΣ-ΒΙΟΒΡΑΧΟΣ-ΒΡΩΜΕΡΟΣ ΛΙΠ ΟΡΚ-ΒΡΩΜΕΡΟΣ ΛΙΠ ΟΡΚ-ΘΑΡΡΑΛΕΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ (Παλαδίνος)
2ος στρατός αντιπάλου:
ΚΑΝΟΝΙΟΒΟΛΟΣ (Όλμος)-ΒΡΩΜΕΡΟΣ ΛΙΠ ΟΡΚ-ΥΠΟΥΛΟΣ ΝΕΡΟΒΑΤΗΣ (δρυάδα) - ΥΠΟΥΛΟΣ ΝΕΡΟΒΑΤΗΣ - ΥΠΟΥΛΟΣ ΝΕΡΟΒΑΤΗΣ
Παίξαμε τη μάχη στον αυτόματο για να δούμε αποτελέσματα και ήταν πολύ καλά, εύκολη νίκη, περιορισμένες απώλειες. Εννοείται πως όσα περισσότερα ενισχυτικά κτίρια έχει κανείς, τόσο περισσότερο θα μειώνονται και οι απώλειες.
Βλέποντας, λοιπόν, την παράταξη του αντιπάλου, μπορούμε να παρατηρήσουμε πως τον 1ο στρατό δεν μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε με μονάδες ΕΛΑΦΡΙΑΣ ΣΥΜΠΛΟΚΗ ή ΕΛΑΦΡΙΑΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ. Θα χάσουμε σίγουρα, γιατί η ΕΛ.Σ. χάνει και από τους 5 ενώ η ΕΛ.ΕΜΒ. χάνει από τους 4.
Τον 1ο αντίπαλο στρατό τον αντιμετωπίζουμε όμως εύκολα με επιλογές από ΜΑΓΟΥΣ και ΒΑΡΙΑ ΕΜΒΕΛΕΙΑ. Αμφότερες οι μονάδες μπορούν να κερδίσουν και τους 5 στρατιώτες του αντίπαλου. Όμως ποιούς μας συμφέρει περισσότερο να επιλέξουμε;
Εδώ πρέπει να βάλουμε στην εξίσωση της απόφασης μας και τον 2ο αντίπαλο στρατό. Εκεί βλέπουμε πως κυριαρχούν οι 3 ΝΕΡΟΒΑΤΕΣ. Αυτό σημαίνει πως και οι ΜΑΓΟΙ και οι ΒΑΡΙΟΣΥΜΠΛΟΚΙΤΕΣ χάνουν από τους ΝΕΡΟΒΑΤΕΣ. Το κρίσιμο εδώ είναι πως οι ΜΑΓΟΙ είναι λιγότερο αποτελεσματικοί κόντρα στους ΝΕΡΟΒΑΤΕΣ από ότι οι ΒΑΡΙΟΣΥΜΠΛΟΚΙΤΕΣ, οι οποίοι είναι λίγο πιο ανθεκτικοί.
Άρα, μοιάζει καλή απόφαση να στηρίξω τον στρατό μου σε μονάδες ΒΑΡΙΑΣ ΣΥΜΠΛΟΚΗΣ. Και μάλιστα επειδή θα έχω απέναντι μου 4+2 μονάδες βαριάς εμβέλειας (Όλμοι και Βρωμεροί Λιπ Ορκ) είναι προτιμότερο να επιλέξω ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΥΣ (τη μονάδα δλδ από τον Καταυλισμό) γιατί έχουν 5 αστεράκια απέναντι σε μονάδες βαριάς εμβέλειας, ενώ οι Παλαδίνοι έχουν 4 και οι Πολεμιστές Ορκ έχουν 3.
Ένα άλλο θέμα που πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι πως μπορεί μεν οι ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΙ να είναι πιο ανθεκτικοί από τους Μάγους κόντρα στους Νεροβάτες από τους μάγους αλλά και πάλι χάνουν. Κι επειδή οι νεροβάτες είναι τρεις (στη 2η μάχη) θα μας δημιουργήσουν μεγάλες απώλειες. Άρα δεν με συμφέρει να κατεβάσω στη μάχη 5 ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΥΣ. Θα πρέπει να τους ενισχύσω με μονάδες που κερδίζουν τους νεροβάτες.
Τους νεροβάτες τους κερδίζουν οι μονάδες ελαφριάς συμπλοκής και βαριάς εμβέλειας. Ελαφριά συμπλοκή, όπως είπαμε νωρίτερα, δεν μας συμφέρει να χρησιμοποιήσουμε γιατί δεν θα επιβιώσει από τις 4 μονάδες βαριάς εμβέλειας που έχει ο 1ος αντίπαλος στρατός. Άρα θα πρέπει να πλαισιώσουμε τους ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΥΣ ΜΑΣ με μονάδες βαριάς εμβέλειας. Που είναι ισάξιες με τους όλμους και τα Ορκ του αντίπαλου και θα αντέξουν να φτάσουν στο 2ο γύρο, έστω με κάποιες απώλειες.
Από βαριά εμβέλεια, μπορούμε να επιλέξουμε είτε ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΥΣ ΟΡΚ είτε ΟΛΜΟΥΣ. Θεωρητικά οι ΕΠ.ΟΡΚ είναι πιο αποτελεσματικοί (5 αστέρια) κόντρα στους Νεροβάτες (ελαφριά εμβέλεια). Αλλά αν κάποιος δεν επιλέξει τον αυτόματο αλλά την παίξει κανονικά τη μάχη, η καλύτερη επιλογή είναι οι ΟΛΜΟΙ γιατί μπορούν να πλήξουν και να εξουδετερώσουν τους Νεροβάτες πιο γρήγορα, λόγω του ότι σημαδεύουν από μακριά, ενώ ακριβώς επειδή δεν χρειάζεται να πλησιάσουν τον αντίπαλο για να στοχεύσουν δεν κινδυνεύουν άμεσα από τον Ιππότη (Παλαδίνο) του 1ου στρατού.
Άρα, μια καλή τελική επιλογή για αυτή τη διπλή μάχη είναι 3 ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΙ και 2 ΟΛΜΟΙ.
Κι αν κάποιος ήθελε να παίξει αυτή τη μάχη, άρα καλό θα ήταν να κάνει μια προεπισκόπηση του τερέν, θα πρέπει να προσέξει και τη σειρά παράταξης. Σύμφωνα με το τερέν που μου έβγαλε εμένα (έκανα προεπισκόπηση παρότι την έπαιξα τελικά στο αυτόματο) μια καλή σειρά είναι:
ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΣ-ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΣ-ΟΛΜΟΣ-ΒΑΛΟΡΙΑΝΟΣ-ΟΛΜΟΣ
Κάτι άλλο σημαντικό και χρήσιμο που πρέπει να γνωρίζει κάποιος που παίζει τις μάχες (δεν γνωρίζουμε πόσο λαμβάνεται υπόψη από το παιχνίδι όταν παίζουμε στον αυτόματο) είναι ότι η 5άδα που επιλέγουμε αλλάζει θέσεις κατά τη 2η μάχη.
Δηλαδή, η σειρά που βάζουμε τις μονάδες στις 5 θέσεις είναι κατά σειρά:
Θέση 1 - αντιστοιχεί στο κέντρο
Θέση 2 - αντιστοιχεί στη 2η θέση από πάνω προς τα κάτω
Θέση 3 - αντιστοιχεί στην 4η θέση από πάνω προς τα κάτω
Θέση 4 - αντιστοιχεί στην 1η θέση από πάνω
Θέση 5 - αντιστοιχεί στην 5η θέση από πάνω προς τα κάτω
Τώρα, όταν φτάνουμε στη 2η μάχη, το παιχνίδι αλλάζει αυτόματα τις θέσεις των μονάδων μας και τις τοποθετεί ως εξής:
Θέση 1 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 5, πριν την πρώτη μάχη
Θέση 2 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 4, πριν τη μάχη
Θέση 3 - 'Ο,τι είχαμε βάλει στη θέση 3, πριν τη μάχη (δεν αλλάζει)
Θέση 4 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 2, πριν τη μάχη
Θέση 5 - Ό,τι είχαμε βάλει στη θέση 1, πριν τη μάχη
Αν η μάχη είναι 3πλή, στα προχωρημένα επίπεδα του Κωδωνοστασίου, τότε στην 3η μάχη επανέρχεται η σειρά που είχαμε βάλει τις μονάδες μας πριν την 1η μάχη.
Οι αντίπαλοι παρατάσσονται σε όλες τις μάχες (1η, 2η ή 3η)όπως ακριβώς μας τους δείχνει το παιχνίδι πριν την 1η μάχη. Δηλαδή:
Ο πρώτος από αριστερά (Θέση 1) στο κέντρο του στρατού του αντιπάλου, ο δεύτερος από αριστερά (θέση 2) ακριβώς πάνω από τον κεντρικό, ο τρίτος από αριστερά (θέση 3) ακριβώς κάτω από τον κεντρικό, ο 4ος από αριστερά (θέση 4) στην θέση που είναι πιο ψηλά, όπως κοιτάμε την παράταξη μάχης και ο 5ος από αριστερά (Θέση 5) στην θέση που βρίσκεται χαμηλότερα.